Brudd på strømkabler kan få store konsekvenser, både med hensyn til skade på mennesker og utstyr, og ved at deler av samfunnet er uten strøm i kortere eller lengre perioder.Den som forårsaker skaden risikerer å bli stilt økonomisk ansvarlig for de totale kostnader et strømbrudd kan medføre. Erstatningsbeløpene kan i verste fall bli på flere hundre tusen kroner.
Spør før du graver, kontakt kabelpåvisningstjenesten
Ta kontakt med kabelpåvisningstjenesten før du setter i gang med gravearbeider, grunnboring, gjerdeoppsett eller annen “underjordisk aktivitet”. Du vil da få detaljerte opplysninger om hvor det ligger kabler i det aktuelle området. Er det kabler i nærheten av der det skal graves, vil kabelpåvisere komme på stedet og markere hvor kablene ligger.Det er Geomatikk som skal kontaktes for kabelpåvisning på …
Ønsker du ledningsdata for planlegging og prosjektering
Ta kontakt med Geomatikk for bestilling av kart og ledningsdata
Pris på kabelpåvisningstjenesten
Påvisning av nettselskapets kabler er kostnadsfri ved førstegangs opplytting på dagtid.Kunden er ansvarlig for å bevare merkene. Hvis merkene forsvinner og det må lyttes opp på nytt, må kunden betale for dette.
Kostnader ved skade på kabel
Ved skade på kabel som er feil påvist, foretas rep. av kabel på nettselskapets regning.Ved feil på kabel hvor kabelpåvisning/gravemelding er foretatt og graving ikke er utført etter merkingen, sendes regning til skadevolder. Det samme gjelder for skade på kabel hvor kabelpåvisning/gravemelding ikke er foretatt.
Kabelpåvisning av gatelyskabler
Kommunen må kontaktes når det gjelder de kommunale gatelyskablene.Skal private gatelyskabler påvises, kan Geomatikkkontaktes. Disse vil utføre påvisningen for bestillerens regning.
Hva finner jeg på Elsikkerhetportalen?
På elsikkerhetsportalen finner du kontaktinformasjon til det lokale eltilsyn (DLE) i Norgesnett AS. Her finner du også det du trenger å vite om elsikkerhet.
Hva er direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)?
DSB er den sentrale myndighet som forvalter områdene elsikkerhet, og sikkerhet ved produkter og forbrukstjenester. Det formelle grunnlaget for DSBs virksomhet er lov om tilsyn med elektriske installasjoner og elektrisk utstyr, og produktkontrolloven. DSB er administrativt underlagt Justisdepartementet, og rapporterer dit når det gjelder elsikkerhet og sikkerhet ved produkter og forbrukstjenester.
Hva gjør det lokale elektrisitetstilsyn (DLE)?
Det lokale eltilsyn (DLE) er en del av nettselskapene og har som oppgave er å redusere antall skader og ulykkermed elektrisk årsak ved å jobbe for at strømmen brukes på en trygg og sikker måte hos de kundene som er tilkoblet fordelingsnettet. DLE er faglig underlagt Direktoratet for samfunnssikkerhet- og beredskap (DSB) DLE fører tilsyn med alle elektriske lavspenningsinstallasjoner som …
Hvorfor finner jeg ikke målerstander?
Elhub er en sentral datahub, som fra februar 2019, håndterer alle måledata i det norske kraftmarkedet. Det er NVE (Norges Vassdrags og Energidirektorat) som har vedtatt innføringen av Elhub i Norge. Nettselskapene sender daglig inn måleverdier til Elhub, som så distribuerer dette ut til alle aktører i kraftmarkedet. For å sikre korrekt avregning av nettleie og kraftkjøp er det innført …
Når avregnes kundene?
Kundene avregnes etterskuddsvis hver måned. Avregningsgrunnlaget for kunder med energibasert nettleie er totalt forbrukt energi pr. måned.Dette er i hovedsak veilyskunder. Avregningsgrunnlaget for kunder med kapasitetstariff er: totalt energiforbruk pr. måned med forskjellig pris for dag og natt og kapasitetstrinn som er bestemt av gjennomsnittet av de tre timene med høyest forbruk. Avregningsgrunnlaget for kunder med effektbasert nettleie er: totalt …
Hva er gjennomfakturering?
Gjennomfakturering betyr at du kan få en felles faktura for strøm og nettleie hos din strømleverandør.
Kan jeg få felles faktura for nettleie og strøm?
Dersom din kraftleverandør har gjennomfaktureringsavtale med Norgesnett, får du felles faktura for nettleie og strøm. Ved gjennomfakturering sender Norgesnett faktura for nettleie til din kraftleverandør, som betaler på vegne av deg. Kraftleverandøren fakturerer deg for nettleien via strømfakturaen. Dermed får du én felles faktura for nettleie og strøm.
Når er betalingsfristen?
Betalingsfrist på nettleiefakturaene er normalt mellom den 20. og 28. Kraftleverandørene som fakturerer strøm- og nettleie på felles faktura til sine kunder, kan ha andre frister.
Er det mulig å få utvidet kredittid/betalingsfrist?
Norgesnett forlenger ikke sine betalingsfrister (utvidet kredittid). Norgesnett forhåndsbetaler nettleie til overliggende nett. Måneden etter forhåndsbetalingen blir denne nettleiebetalingen viderefakturert på kundenes månedsavregning. Dette betyr at kundene allerede har kredit på nettleien (i prinsippet en og en halv måned).
Opplever du at du ikke mottar fakturaen din og at den sendes til feil adresse?
Etter at vi i februar 2019 fikk et nytt sentralt datasystem (Elhub) for alle strømmålere i Norge, er det strømleverandøren din som er ansvarlig for at du er registrert med korrekt adresse. Når du endrer adresse må du gi strømleverandøren din beskjed. Norgesnett får din adresse fra din strømleverandør via Elhub. Vi i Norgesnett får mange fakturaer i retur. Det …
Slår du av hovedsikringen blir du stipulert for forbruk
Når hovedsikringen på det elektriske anlegget blir slått av, mister Norgesnett kontakten med den automatiske strømmåleren. Ved manglende kontakt med måleren, vil avregningssystemet stipulere strømforbruk ut i fra forventet årsforbruk. Ønsker du å slå av strømtilførselen, anbefaler vi at du lar hovedsikringen stå, og legger ut kurssikringene.På den måten har Norgesnett kontakt med måleren, du vil ikke få stipulert forbruk, …
Elhub, hva betyr dette for utbyggere og andre kunder med nyanlegg?
Utbyggerinformasjon – strømleverandøren er nå kontaktpunktet Denne informasjonen er spesielt rettet mot utbyggere. Informasjonen er i tillegg relevant for alle kunder med nyanlegg; anlegg som får strøm for første gang. 18. februar 2019 ble Elhub innført i Norge.Elhub er et sentralt IT-system som skal bidra til effektiviseringen av strømmarkedet og økt konkurranse i dette. Elhub skal også sørge for sikker …
Kan jeg benytte Min side?
Du vil fortsatt ha mulighet til å benytte min side hos Norgesnett. Her vil du finne nettleiefakturaer samt informasjon om målepunkt. Du trenger kundenummer og MålepunktID for å opprette bruker på min side.
Hvor skal jeg oppdatere kontaktinformasjon?
Ved innføringen av Elhub er det strømleverandørene som skal holde din kontaktinformasjon oppdatert. Dette betyr i praksis at våre kunder ikke kan oppdatere kontaktinformasjon på Min Side hos Norgesnett, men henvende seg til sin strømleverandør.