Velkommen til våre ressursside for installatører
Vi i Norgesnett er glade for å kunne presentere vår nye ressursside, designet spesielt for installatører som jobber i våre områder. Vårt mål er å gi deg all den informasjonen du trenger for å gjøre jobben din så enkel og effektiv som mulig. Gjennom denne siden ønsker vi at man finner praktisk informasjon, men også nyheter og andre aktuelle saker.
Som installatør må alt arbeid som involverer tilknytting til målepunkt og/eller endring av overlastvern, forhåndsmeldes til det nettselskapet som opererer i de ulike nettområdene i Norge. Dette inkluderer alle typer arbeid, uavhengig av omfang eller kompleksitet. Alle arbeid må utføres av en autorisert installatør, som har den nødvendige kompetansen for å sikre at arbeidet utføres i samsvar med gjeldende forskrifter og standarder.
Skal du gjøre arbeid i et nytt eller eksisterende målepunkt?
Alle saker meldes inn til oss via vår webløsning Volue Elsmart.
- Innledende saksbehandling: Basert på informasjonen du gir oss, vil vi utarbeide et grovt løsningsforslag og kostnadsestimat, inkludert anleggsbidrag. Du eller din kunde må akseptere estimatet, og være villig til å dekke videre utredningskostnader før saken kan gå videre.
- Planlegging: I denne fasen detaljprosjekteres den tekniske løsningen og det utarbeides en avtale om anleggsbidrag. Denne avtalen inneholder frister og krav det er viktig du setter deg inn i.
- Gjennomføring/Avslutning: Her utføres nødvendige tiltak i nettet for å muliggjøre tilknytningen av bestilt kapasitet til forbruk og/eller produksjon. Som installatør vil du spille en nøkkelrolle i denne fasen.
- Ferdigmeding : Når arbeidet er avsluttet, meldes dette inn til Norgesnett. Ferdigmeldingen gåes igjennom, og godkjennes eller etterspør mer dokumentasjon.
Norgesnett har som mål om at alle innmeldte saker skal være påbegynt og tildelt saksbehandler innen 10 virkedager. Ved stor pågang eller krevende saker kan saksbehandlingen ta noe lenger tid, men sjelden mer en 25 virkedager.
Har du som installatør rettet en tilsynsrapport?
Avvik som er rettet hos kunder som har hatt tilsyn skal meldes inn i vår webbaserte løsning i ElWin rettemeldingsportal.
Det lokale eltilsyn (DLE) er nettselskapets kontrollorgan, og har som ansvar å påse at elektriske anlegg og utstyr er i forskriftsmessig stand og ikke medfører fare for liv, helse eller materielle verdier. Installatørene spiller en viktig rolle i dette arbeidet.
Hvert år gjennomfører DLE Norgesnett omtrent 6000 tilsyn i boliger, på hytter og i næringsvirksomheter. I tillegg revideres installatørvirksomheter og andre aktører som må og skal ha et bevisst forhold til elsikkerhet i sine internkontrollsystemer.








