
Sammen for fremtidens strømnett
Å Energi har kjøpt Hafslunds eierandel i Fredrikstad Energi, og som følge av dette er datterselskapene Glitre Nett og Norgesnett nå fusjonert. Det nye selskapet heter Glitre Nett AS. Glitre Nett er allerede Norges nest største nettselskap med rundt 320 000 kunder, og med Norgesnetts om lag 100 000 kunder styrkes denne posisjonen ytterligere.
– Ved å samle Glitre Nett og Norgesnett bringer vi sammen to av Norges ledende nettselskaper. Med til sammen over 420 000 nettkunder får vi et utvidet ansvar for å utvikle strømnettet, støtte næringslivet og sikre kritisk infrastruktur over store deler av Sør-Norge, sier Vidar Kristoffersen, leder av Norgesnett. Han understreker at det er Glitre Nett som blir navnet videre etter fusjonen.

Hvorfor fusjonerer vi?
- Styrket kapasitet: Sammen blir vi et av Norges største nettselskaper med ansvar for over 420 000 kunder.
- Felles mål: Vi skal utvikle og modernisere strømnettet lokalt – for å støtte elektrifisering, næringsutvikling og bærekraftige løsninger.
- Mer effektiv drift: Samordning av systemer og prosesser gir bedre kundeservice og ressursbruk.
Hva betyr fusjonen for deg som kunde? Navnet blir Glitre Nett i løpet av 2026. I en overgangsperiode vil Norgesnett fortsatt være synlig som merkevare – «Norgesnett, en del av Glitre Nett» – slik at du som kunde kjenner igjen hvem du forholder deg til.
Selv om den juridiske fusjonen nå er gjennomført, vil mye av det organisatoriske og praktiske arbeidet skje gjennom 2026. Inntil videre vil Glitre Nett og Norgesnett ha separate IT- og kundesystemer. Det betyr at:
- kunder i Norgesnett fortsatt skal forholde seg til Norgesnett sitt kundesenter og driftssentral
- dagens avtaler og vilkår fortsetter som før
- den lokale tilstedeværelsen og kompetansen som kundene kjenner, opprettholdes
Kundene vil motta informasjon når det nærmer seg overgang til felles kundesystemer og ett samlet kontaktpunkt.
Fakturaer og avtaler I en overgangsperiode vil det fortsatt komme fakturaer fra selskapene slik de er organisert i dag. Etter hvert vil alle kunder motta faktura fra Glitre Nett AS. Eksisterende avtaler påvirkes ikke av fusjonen, og kunden trenger ikke foreta seg noe.
Videre arbeid i 2026 Arbeidet med å samordne systemer, rutiner og digitale løsninger er i gang, men det er mye som skal koordineres. Frem til integrasjonen er gjennomført, vil kundene fortsatt bruke de eksisterende nettsidene Norgesnett.no for informasjon og kundekontakt. På sikt skal all informasjon samles på én felles webside.
– Vi har startet arbeidet med å finne gode felles løsninger. Vi er allerede godt i gang med dette arbeidet, og vi skal gjøre det beste vi kan for å sikre en trygg og god overgang for kundene – med minst mulig påvirkning i hverdagen, sier Vidar Kristoffersen.



