Før 15. mai 2022 må du som eFakturakunde gi en generell aksept for eFaktura for å fortsette å være eFaktura-bruker
Dette omtales som “Ja takk til alle” eller Alltid eFaktura, avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du har. For å fortsatt kunne motta regninger og faktura som eFaktura, er det viktig at du aksepterer “Ja takk til alle” i din nettbank eller betalingsapp. Dersom aksepten ikke gjennomføres før fristen, vil du ikke lenger motta eFaktura etter 15. mai 2022.
Endringen gjøres for at det skal bli enklere for deg å betale regningene dine. Med en generell aksept vil du heretter motta eFaktura fra første regning fra bedrifter som tilbyr eFaktura. Det betyr at du ikke lenger må inn i nettbanken for å melde deg på mot de enkelte bedriftene.
Dersom det er enkeltbedrifter du ikke ønsker å motta eFaktura fra kan du enkelt reservere deg i nettbanken.
Dette betyr endringen i korte trekk:
-
Du må velge «“Ja takk til alle” fra alle» i din betalingsflate. Da vil du kunne få eFaktura fra alle fakturautstedere som tilbyr dette.
-
Har du valgt “Ja takk til alle”, kan bedrifter benytte opplysninger den har om deg, som navn og adresse, eventuelt også mobilnummer og epostadresse, til å søke opp din unike eFakturaadresse og sende deg eFaktura.
-
Dersom du har valgt “Ja takk til alle” er det mulig å få første faktura som eFaktura.
-
Med “Ja takk til alle” samtykke vil alle fakturaer bli sendt til den som er registrert som mottaker på fakturaen. Det er ikke lenger mulig at en annen person kan «eie» avtalen om å motta eFaktura fra bestemte utstedere. Dersom du ønsker at en annen skal motta og behandle fakturaen din, må du avtale det direkte med utsteder eller benytte deg av eventuelle fullmaktstjenester for dette som tilbys i din betalingsflate.
-
Dersom du trekker tilbake samtykket om “Ja takk til alle, vil alle eFakturaer du mottar stoppes i tjenesten og du vil ikke lenger motta noen eFakturaer.