Bakgrunn:
I 2011 ble noen av de første smarte strømmålerne utrullet i Norge, og nå, etter år med teknologisk utvikling, er det på tide å erstatte de eldste målerne. Oppgraderingsprosessen vil pågå på søndre Kråkerøy fra juni til oktober i år. Dette er en del av vårt systematiske og kontinuelige arbeidet med å oppgradere og fornye strømnettets infrastruktur.
En av de viktigste funksjonene til AMS-måleren er å sende forbruksdata inn til nettselskapet, da disse dataene danner grunnlaget for din strømregning. Teknologien for overføring av data har utviklet seg siden 2011, og det er også kommet noen nye funksjoner på strømmåleren. På bakgrunn av dette skal de eldste målerne på Hvaler og søndre Kråkerøy byttes ut i løpet av de neste tre årene. Først ut er søndre Kråkerøy. Norgesnett har inngått et samarbeid med OneCo for å håndtere bestillinger, avtale tidspunkter og gjennomføre målerbyttene.
Ettersom dagens måler sender data til Norgesnett via andre målere, kan noen kunder oppleve at forbruksdataene deres ikke blir oversendt til Norgesnett. I slike tilfeller vil forbruket ditt bli estimert basert på historiske data. Når det blir din tur til å få en ny måler, vil den gamle måleren bli avlest, og det reelle forbruket ditt vil bli innhentet og avregnet på nytt.
Den nye måleren har også noen nye funksjoner og muligheter. Den har en standard HAN-port, hvor du kan koble til utstyr som gir deg bedre oversikt over strømforbruket i sanntid. I tillegg kan du sjekke måleren for jordfeil på ditt anlegg.
OneCo vil i første omgang ta kontakt via SMS til alle kunder vi har registrert telefonnummer til:
SMS vil se slik ut:
Hei. På vegne av Norgesnett, har vi satt opp avtale for bytte av strømmåler #målernummer# på adresse #anleggsadresse#.
Avtalen er planlagt #tidspunkt#. Arbeidet tar ca 30 min.
Svar OK for å bekrefte avtalen eller KONTAKT hvis du har behov for å endre avtalen. Mvh OneCo for Norgesnett
Dersom du har behov for å komme i kontakt med OneCo kan de nåes på telefon: 94 81 08 79
Dersom du ikke er registrert med telefonnummer hos oss, vil vi prøve å ta kontakt med deg på andre måter.
Per 27. juli er over halvpartene av målerne byttet og dette har gått veldig fint. Vi takker for samarbeidet så langt.
Vi i Norgesnett håper på et videre godt samarbeide med de gjenstående kundene, hvis du har spørsmål eller trenger mer informasjon, er du velkommen til å ta kontakt med oss.