Image
Aktuelt

Dette spør de fleste kunder om


Publisert: 30/06/2022

Les mer om hva dere lurer på

Har du spørsmål om den nye prismodellen for nettleie, gjennomfakturering eller Statens strømstøtte? Du er ikke alene. Her har vi samlet info om de viktigste temaene som kundene våre spør oss om!

 

Min Side gir deg full kontroll

Min Side kan du se informasjon om din nettleieavtale, se forbruksdetaljer, samt administrere kundeforholdet ditt hos Norgesnett.

På Min side kan du også registrere kontonummer for utbetaling av eventuell strømstøtte.

Oversikt over registrert kontonummer finner du i din meldingsboks.

Lurer du på hvordan du oppretter en bruker på Min side? Se din siste faktura fra oss – her finner du all informasjon du trenger!

Min side – Få full oversikt

 

Om kompensasjonsordningen – og din utbetaling

Om din strømleverandør fakturerer både strøm og nettleie (gjennomfakturering), vil strømstøtten komme som fratrekk på din totale faktura.

Får du din nettleiefaktura direkte fra oss? Vær obs på følgende:

  • Strømstøtten trekkes først fra på din nettleie. Dersom strømstøtten er større selve nettleien vil du få et beløp til gode. Beløpet blir utbetalt hvis kontonummer er registrert.
  • Ikke registrert kontonummer? Da blir nettleie, strømstøtte og tidligere tilgodebeløp avregnet for hver måned – og din siste faktura vil vise ditt totale tilgodebeløp.
  • Nylig registrert kontonummer? Ditt tilgodebeløp vil utbetales automatisk ved neste fakturaforfall. Dersom ditt kontonummer registreres etter fakturaforfall, kjører vi løpende utbetalinger til nyregistrerte kontonummer – frem til neste fakturering.
  • Husk å registrere rett kontonummer på rett kontrakt! Har du flere kontrakter på ditt kundeforhold må du velge å registrere kontonummer til hver kontrakt. Dette gjøres på Min Side, under «Min profil», «Skjemaer og annet» og «registrer kontonummer». Trykk på pilen og du kan registrere kontonummer på dine ulike kontrakter. Andre årsaker til at du ikke har mottatt ditt tilgodebeløp kan være at du har registrert feil kontonummer. Registre da et nytt.

Husk at kompensasjonsordningen ikke omfatter hytter/fritidseiendommer. Det finnes egen ordning for boligselskaper. Les mer her

 

Gjennomfakturering – strøm og nettleie på samme faktura

Gjennomfakturering betyr at strøm og nettleie er samlet på én og samme faktura. Ved gjennomfakturering mottar du faktura kun fra din strømleverandør.

Ikke alle strømleverandører tilbyr gjennomfakturering. Dersom din strømleverandør ikke tilbyr denne tjenesten, vil du få nettleie på egen faktura fra Norgesnett.

Strømleverandøren NorgesEnergi gikk bort fra gjennomfakturering 1. juni 2022. NorgesEnergis kunder mottar dermed to separate fakturaer – én for strøm og én for nettleie fra Norgesnett.

 

Ny prismodell for nettleie fra 1. juli 2022

Alle strømkunder i Norge får ny nettleie fra 1. juli 2022. Endringene er bestemt av myndighetene – og formålet er å utnytte det eksisterende strømnettet vårt på en mer effektiv måte.

Ny prismodell for nettleie vil sikre en mer rettferdig fordeling av nettleien ved at husholdninger som bruker lite strøm samtidig betaler mindre i fastledd/kapasitetsledd enn kunder som har større belastning på strømnettet. Ved å utnytte kapasiteten i strømnettet på en bedre måte, holdes kostnadene på lavest mulig nivå over tid for kundene. Samtidig sparer vi miljøet.

Norgesnetts beste råd for å redusere nettleiekostnadene er å fordele strømforbruket jevnt utover døgnet – og ikke forbruke mye strøm innenfor samme klokketime. I tillegg anbefaler vi at du lader elbilen sakte om natten (med en trygg hjemmelader).

Les mer om ny nettleie her

 

Husk at du finner mer informasjon på våre nettsider.

Prøv også vår nye robot El-sa! Du kan chatte med El-sa 24 timer i døgnet!