Image
Aktuelt

Chat med El-sa!


Publisert: 30/06/2022

El-sa er en helt ny chatrobot som kan hjelpe deg med å finne informasjon på Norgesnetts nettsider.

I utviklingen av El-sa har Norgesnett samarbeidet med informatikk-studenter fra Høgskolen i Østfold.

Har du sjekket ut El-sa? El-sa er en helt ny chatrobot, og du finner henne på Norgesnetts nettsider – nederst i høyre hjørne.

 

Dette kan du spørre El-sa om

Chat med El-sa bør foregå med korte og konkrete meldinger. Hun kan fange opp nøkkelord og intensjonen bak en melding, men vi anbefaler at meldingene skrives på en enkel måte – og at du unngår lange og kompliserte setninger. Vanskelige setninger kan føre til at El-sa misforstår.

For eksempel kan du skrive «Min Side» og «Hvordan registrerer jeg kontonummer», og El-sa vil fungere som en snarvei til tilgjengelig informasjon om disse temaene.

Dersom El-sa ikke er i stand til å hjelpe deg i chat, vil hun sende deg videre til en kunderådgiver eller kontaktskjema. El-sa vil gi deg tre valg når du starter en chat.

 

Skal forbedre kundeopplevelsen 

Chatrobot-prosjektet El-sa er del av et større kundebegeistringsprosjekt hos Norgesnett. Målet er å forbedre kundeopplevelsen ved å ta i bruk digitale verktøy, slik at kunden får raskere svar ved behov for informasjon fra Norgesnett.

El-sa er tilgjengelig 24 timer i døgnet og er utviklet med språkforståelse, språkgenerering samt intensjonsgjenkjenning. Med andre ord en smart digital hjelper!

El-sa skal i fremtiden få selskap av El-vis, og kommer til å oppdateres for å gi bedre støtte til kundehenvendelser. For eksempel er åpning av HAN-port direkte i chat, bestilling av fakturakopi, samt bestilling av kontroll av måler og bolig tjenester som kommer.

 

Skrev bacheloroppgave om El-sa – fikk A!

El-sa er utviklet på en plattform levert av Simplifai. En studentgruppe har videreutviklet El-sa og vært «robottrenere», i samarbeid med Norgesnett. Thomas Tennøy Johannessen (23), Alan Dana Omar (29) og Michal Kowalski (23) studerer alle bachelor i informatikk ved Høgskolen i Østfold, og har brennende interesse for programmering.

I bacheloroppgaven «El-sa – A Chatbot Providing Norgesnett’s Customers with an Automated Service Solution”, beskriver studentene blant annet El-sas løsninger for automatisering og hvordan de har programmert henne til å fungere som en digital medhjelper for Norgesnett. Arbeidet har tatt om lag 6 måneder å gjennomføre – og belønningen ble nylig en A!

Etter studiene venter karrierer hos henholdsvis Sogeti, Capgemini og Experis for de tre nyutdannede HiØ-studentene.

 

Sett gjerne El-sa på prøve! Skriv til oss hvis du har forslag til forbedringer av El-sa.

CHATROBOT: Eksempel på chat med El-sa. Kan ikke El-sa hjelpe deg, får du tre valgmuligheter.